Alimentele ultraprocesate și carnea roșie contribuie la creșterea mortalității

Info Adventist 30 mai 2022

Un studiu al Universității Loma Linda arată impactul negativ al alimentelor ultraprocesate asupra sănătății și longevității ființelor umane.

Cercetători din cadrul Universității Loma Linda (LLU) au raportat că un consum crescut de alimente ultraprocesate și un consum ridicat de carne roșie pot fi indicatori importanți ai mortalității, independent unul de celălalt. Studiul publicat recent se alătură informațiilor tot mai numeroase despre modul în care alimentele ultraprocesate și carnea roșie afectează sănătatea și longevitatea ființelor umane, au declarat autorii studiului.

Spre deosebire de studiile anterioare pe această temă, acesta a inclus unul dintre cele mai mari eșantioane, cu peste 77.000 de participanți. De asemenea, s-a luat în considerare o gamă diversă de diete, vegetariene și non-vegetariene. Ca urmare, rezultatele au oferit informații noi despre alimentele ultraprocesate ca numitor comun al mortalității în rândul vegetarienilor și al non-vegetarienilor, a declarat cercetătorul Gary Fraser. Fraser este unul dintre autorii studiului și profesor al Facultății de Medicină și al Facultății de Sănătate Publică din cadrul LLU.

„Studiul nostru a pornit de la întrebarea: «Ce poate face ca o dietă vegetariană să fie sănătoasă sau nesănătoasă?», a declarat Fraser. „Se pare că, în ceea ce privește mortalitatea, proporția de alimente ultraprocesate din dieta cuiva este mai importantă decât proporția de alimente de origine animală consumate, excepție făcând carnea roșie.”

Potrivit lui Fraser, studiul prezintă faptul că este posibil să fii „un vegetarian rău sau un consumator de carne bun”, deoarece izolează impactul alimentelor procesate din dietă asupra sănătății – indiferent dacă dieta este vegetariană sau nu. Rezultatele au arătat că mortalitatea a crescut în rândul vegetarienilor care au consumat multe alimente procesate în aceeași măsură în care a crescut în rândul celor care nu sunt vegetarieni și au consumat multe alimente procesate.

Studiul, intitulat „Ultra-procesed food intake and animal-based food intake and mortality in the Adventist health study-2” [Consumul de alimente ultraprocesate și consumul de alimente de origine animală și mortalitatea în studiul Adventist Health 2], publicat în American Journal of Clinical Nutrition, evaluează mortalitatea în cazul celor doi factori alimentari independenți unul de celălalt. Unul este proporția alimentelor ultraprocesate din dietă în raport cu alimentele mai puțin procesate; printre exemplele de alimente ultraprocesate se numără băuturile răcoritoare, anumiți înlocuitori de carne și dulciurile. Celălalt factor se referă la proporția alimentelor de origine animală (carne, ouă și produse lactate) în raport cu alimentele de origine vegetală.

Doi factori de risc

Șapte cercetători din cadrul LLU au colectat date în cadrul unui studiu observațional prospectiv desfășurat în America de Nord, cu un eșantion format din 77.437 de participanți de sex feminin și masculin, membri ai Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea. Participanții au completat un chestionar referitor la obiceiurile alimentare care includea mai mult de 200 de alimente cu ajutorul cărora puteau să își descrie regimul alimentar. De asemenea, participanții au furnizat și alte informații demografice și legate de starea lor de sănătate precum genul, rasa, regiunea geografică, educația, starea civilă, frecvența consumului de alcool și tutun, activitatea fizică, somnul, indicele de masă corporală (IMC) și afecțiunile cronice de care suferă precum bolile cardiovasculare sau diabetul.

Cercetătorii au analizat apoi informațiile demografice și de sănătate ale participanților în raport cu datele privind mortalitatea furnizate de National Death Index pentru un interval mediu de timp de aproximativ șapte ani și jumătate. În continuare, cercetătorii au folosit un model statistic pentru a-i ajuta să ia în considerare fiecare variabilă în mod independent de celelalte și să realizeze o analiză a mortalității în raport cu cauzele.

Aceștia și-au ajustat modelul statistic pentru a se concentra asupra consumului de alimente ultraprocesate, independent de alți factori precum consumul de alimente de origine animală sau vârsta. Făcând acest lucru, Fraser și ceilalți cercetători au descoperit că persoanele care obțineau 50% din totalul caloriilor din alimente ultraprocesate se confruntau cu o creștere a mortalității cu 14% în raport cu persoanele care obțineau doar 12,5% din totalul caloriilor din alimente ultraprocesate.

Autorii studiului raportează că un consum crescut de alimente ultraprocesate a corelat cu mortalitatea cauzată de afecțiuni respiratorii, neurologice și renale – în special boala Alzheimer, boala Parkinson și boala pulmonară obstructivă cronică (chiar și atunci când au fost analizate doar persoanele care nu au fumat niciodată). Cu toate acestea, consumul crescut de alimente ultraprocesate nu a corelat cu mortalitatea cauzată de boli cardiovasculare, cancer sau afecțiuni endocrine.

Rezultatele nu au revelat o corelație între mortalitate și consumul total de alimente de origine animală. Cu toate acestea, odată ce cercetătorii au împărțit alimentele de origine animală în subcategorii, au descoperit o creștere semnificativă de 8 procente a riscului de mortalitate asociat cu un consum moderat de carne roșie (aproximativ 43 de grame pe zi) în raport cu lipsa cărnii roșii din alimentație.

Vegetarieni nesănătoși

Potrivit lui Fraser, în ansamblu, studiul a demonstrat că un consum mai mare de alimente ultraprocesate corelează cu o mortalitate mai mare din toate cauzele, chiar și la nivelul populației adventiste preocupate de sănătate, în care mulți sunt vegetarieni. Astfel de constatări privind consumul de alimente ultraprocesate și mortalitatea oferă o „confirmare utilă a presupunerilor”, a spus el.

Studiul consideră necesară continuarea cercetărilor privind efectele specifice ale consumului de alimente ultraprocesate asupra sănătății ființelor umane. În timp ce oamenii de știință continuă să aprofundeze modul în care alimentele ultraprocesate ne afectează sănătatea, Fraser recomandă evitarea consumului crescut al acestora.

„Dacă doriți să trăiți mai mult sau să vă atingeți potențialul maxim, ar fi înțelept să evitați o dietă bogată în alimente ultraprocesate și să le înlocuiți cu alimente mai puțin procesate sau neprocesate”, a declarat Fraser. „În același timp, evitați să mâncați multă carne roșie. E simplu.”

Autor: Lisa Aubry/ Loma Linda University Health News

Sursa: Adventist Review