Antecedentele medicale din familia voastră vă descurajează? Aceste comportamente privind stilul de viață pot să vă crească șansele în confruntarea cu bolile cronice

Info Adventist 22 februarie 2022

Mâncați legume!” „Mergeți pe jos!”

De ce este de așteptat să auziți astfel de sintagme atunci când vă vizitați medicul de familie? Aceste recomandări promovează doi dintre cei șase piloni ai medicinii stilului de viață. April Wilson, medic, specialist în sănătate publică, membru al Colegiului American de Medicină Preventivă, specialist în domeniul stilului de viață și al medicinii preventive la Spitalul Universitar Loma Linda, subliniază importanța celor șase piloni; iar dacă sunt optimizați, pot să susțină sănătatea voastră în proporție de până la 80%.

„Pentru cei mai mulți dintre oameni, dacă factorii stilului de viață sunt optimizați, moștenirea genetică va putea să preia controlul mult mai greu”, spune Wilson.

Sănătatea unui pacient este determinată de dispoziția individului de a schimba comportamentele actuale. Atunci când pacienții caută să facă o schimbare, primii doi piloni vizați sunt de obicei alimentația și activitatea fizică.

ALIMENTAȚIA

Dieta pe bază de alimente integrale de origine vegetală constă din alimente neprocesate sau minim procesate, și anume legume, fructe, fasole, linte, cereale integrale, nuci și semințe. Alimentele bogate în substanțe nutritive și în fibre pot să aibă proprietăți antiinflamatorii și de protejare a sănătății, reducând inflamația și colesterolul și încetinind evoluția bolilor metabolice și cardiovasculare.

ACTIVITATEA FIZICĂ

Oricât de puține minute de mișcare sau exercițiu fizic am face, sunt mai bune decât sedentarismul. Înainte de prescrierea unui set de exerciții fizice, medicul va lua în considerare starea de sănătate și capacitatea funcțională a pacientului. În general, ghidurile pentru adulții între 18 și 64 de ani recomandă săptămânal cel puțin 150 de minute de exerciții cu intensitate moderată sau 75 de minute de activitate fizică intensă și 2 zile de antrenament de forță. Așa cum se subliniază în acest studiu,[1] aceste norme pot să scadă riscul de deces produs din cauza hipertensiunii arteriale, a bolii pulmonare cronice obstructive, a diabetului și a multor altor afecțiuni. Physical Activity Guidelines for Americans[2] conturează mai multe ghiduri demografice.

SOMNUL

Activitatea fizică poate influența calitatea somnului. Adulții ar trebui să doarmă cel puțin șapte ore pe noapte în mod regulat. Somnul insuficient este asociat cu diverse afecțiuni precum bolile de inimă, accidentul vascular cerebral, depresia și o funcție imunitară generală afectată.

GESTIONAREA STRESULUI

Acest pilon înglobează toți pilonii medicinii stilului de viață și este influențat de aceștia. Printre mijloacele de gestionare a stresului se numără odihna adecvată, alimentația și alte obiceiuri conștiente, subliniate aici.[3]

În perioadele de stres intens, creierul și corpul suferă modificări chimice și fizice. Substanțele chimice eliberate aduc cu sine un ritm cardiac rapid, o tensiune arterială ridicată și un sistem imunitar slăbit. Dacă stresul nu este gestionat corespunzător, pot să apară probleme de sănătate mai grave, cum ar fi accidentul vascular cerebral, bolile de inimă și astmul.

RELAȚII SĂNĂTOASE

Oamenii din jurul nostru sunt mai mult decât sistemul nostru de sprijin în căutarea stării de bine. Cercetările[4] arată că legăturile sociale pozitive reduc semnificativ riscul de mortalitate prematură, indicând o probabilitate de supraviețuire mai mare cu 50% în rândul persoanelor cu relații sănătoase. Relațiile sociale slabe sau izolarea cresc riscul unei funcții cognitive mai slabe și al demenței.

EVITAREA OBICEIURILOR NESĂNĂTOASE

Obiceiurile nesănătoase se referă la consumul de substanțe nocive și jocurile de noroc, iar Wilson include aici dependențele de ecrane luminoase. O tulburare legată de consumul de substanțe nocive dublează riscul[5] apariției unor boli cronice, cum ar fi artrita, durerea cronică, bolile de inimă, accidentul vascular cerebral, diabetul și astmul.

„Aceste obiceiuri au impact asupra sănătății mintale și fizice, pentru că încurajează alte obiceiuri nesănătoase”, spune Wilson. „În final, individul nu are pace.”

Implementarea și adaptarea în mod treptat a acestor șase piloni în viața voastră pot să vă îmbunătățească în mod semnificativ șansele în confruntarea cu bolile cronice.

Sursa: Adventist Review


[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1402378/figure/f1-23/

[2] https://health.gov/sites/default/files/2019-09/Physical_Activity_Guidelines_2nd_edition.pdf

[3] https://news.llu.edu/health-wellness/implementing-daily-mindful-habits-encourage-positive-lifestyle

[4] https://www.healthaffairs.org/do/10.1377/hpb20200622.253235/full/

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5525418/