Comunicarea organizațiilor religioase, încotro?

Info Adventist 7 iunie 2022

Căror tendințe din domeniul comunicării ar trebui să le acorde importanță organizațiile religioase asemenea Bisericii Adventiste?

Întrebarea de mai sus include o anumită complexitate, motiv pentru care nu există un răspuns simplu și superficial care să ofere un răspuns satisfăcător – cu atât mai mult atunci când înțelegem conceptul de comunicare în organizații. Aceasta înseamnă mult mai mult decât realizarea de clipuri video, postările de pe rețelele de socializare sau publicarea de texte pe portaluri sau bloguri.

În prezent, procesul de comunicare necesită noi cunoștințe despre comportamentul uman. Acest lucru este valabil mai ales cu privire la tendințele de consum. Este necesară o înțelegere mai clară a modului în care tehnologia contribuie la luarea deciziilor cu privire la conținutul consumat.

Publicul și platformele online

Cum reacționează publicul la ceea ce vede, aude și citește? Trebuie să înțelegem profilul consumului în comunicarea în mediul digital, în special în contextul platformelor online controlate de marile corporații. Multe dintre acestea au interese foarte clare pe care le urmăresc.

Cercetătorul în comunicare Daniel Reis Silva a analizat modul în care oamenii de astăzi sunt influențați în consumul de conținut de logica [algoritmii] platformelor digitale. El vede o anumită creștere a vulnerabilității publicului din cauza acestei dinamici.

Expertul explică faptul că trebuie să înțelegem mai bine modul în care oamenii iau decizii în acest mediu. „Renunțând la ideile simple despre publicul omnipotent care alege, marea provocare pentru cercetătorii care se ocupă de comunicare organizațională și de relații publice în mediul digital trebuie să fie extinderea înțelegerii modului în care sistemul de platforme influențează și modelează asimetriile de putere și vulnerabilitățile publicului.”[1]

Tendințe în materie de consum în mediul digital

Pe scurt, trebuie să înțelegem cum gândesc oamenii pentru a evalua tendințele de consum în mediul digital și pentru a evalua logica de afaceri din spate. Acest lucru este extrem de important și cu atât mai mult pentru biserici. Comunicare organizațiilor religioase trebuie să țină cont de parametri precum timpul de expunere în mediul digital, diferitele tipuri de conținut și modul în care acesta este consumat (de pe dispozitive multiple), printre altele.

Un raport recent al Comscore[2] a publicat date interesante despre consumul în mediul digital. În cazul Braziliei este vorba despre un univers de peste 131 de milioane de persoane. În medie, un utilizator petrece online zilnic trei ore și 38 de minute. Potrivit evaluării, la nivel mondial, categoriile cu cea mai mare răspândire online în preferințele consumatorilor sunt: servicii (85,4% din totalul consumatorilor), știri și informații (77,8%), platforme de socializare (77,7%) și divertisment (75%). În același timp, această analiză indică faptul că divertismentul reprezintă 43% din activitatea consumatorilor din mediul online din anul 2021.

Un alt set de date prezentat în raport subliniază că, în Brazilia, influencerii sunt urmăriți de aproape 64% dintre consumatorii din mediul online din anul 2021. Pe de altă parte, firmele au reprezentat 36% din activitate.

Acest lucru înseamnă că oamenii sunt mai predispuși să urmărească un conținut în care sunt expuse puncte de vedere sau care îi motivează prin discursul și atitudinea persoanelor care, într-o măsură mai mare sau mai mică, apar ca referințe în mediul digital în domenii dintre cele mai variate.

În ce direcție ar trebui să se îndrepte bisericile?

Comscore oferă sondajul complet și acolo pot fi identificate alte câteva aspecte ale comportamentului de consum în mediul digital. Cu toate acestea, unele tendințe au impact asupra modului în care bisericile și organizațiile religioase, în general, comunică cu publicul lor. Menționăm cel puțin cinci:

1. Divertismentul ocupă un loc din ce în ce mai important în mediul digital. Confesiunile creștine, precum Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea, sunt preocupate de proclamarea Evangheliei. O comunicare mai eficientă va lua în considerare necesitatea prezenței conținutului biblic. Iar acest lucru trebuie să fie contextualizat, mai ales în cazul materialelor concepute pentru cei care se identifică mai mult cu platformele de divertisment (filme, benzi desenate, jocuri etc.).

2. Influencerii sunt foarte relevanți pentru public. Astăzi nu mai putem subestima rolul lor în comunicarea unei organizații în mediul digital. Aceștia contribuie la modelarea atitudinii cu privire la religie, credință și teologie a multor tineri, adolescenți și copii. Sunt necesare strategii pentru a avea un contact productiv cu cei care vorbesc cu milioane de oameni într-un limbaj foarte diferit de cel folosit de firmele tradiționale.

3. Trebuie evaluat modul în care oamenii consumă și reacționează la informații. De exemplu, proclamarea Evangheliei, punctul central al misiunii adventiste, trebuie să aibă sens pentru oameni. Prin acțiunea Duhului Sfânt, înțelegerea constantă a modului în care părțile interesate sau publicul, în general, reacționează la conținut nu mai este o simplă opțiune. Este necesară o evaluare continuă a indicatorilor digitali și un dialog direct cu oamenii, precum și dezvoltarea unei capacități de ascultare în rândul bisericilor, în special ascultarea copiilor, adolescenților și tinerilor.

4. Relația cu cei care caută biserica în mediul online este vitală. Într-o perioadă caracterizată de conectarea simultană pe mai multe dispozitive și platforme, este esențial să le slujim oamenilor în timp real. Biserica trebuie să asculte și să vorbească cu oamenii acolo unde se află aceștia. Neliniștile, îndoielile, cererile de rugăciune, studiul Bibliei – toate acestea merită să le acordăm mai multă atenție. Este o parte a conversației digitale care trebuie aprofundată. Niciun contact nu ar trebui să fie trecut cu vederea.

5. Un limbaj accesibil caracterizat de autenticitate, coerență și transparență. Principala premisă a comunicării este că mesajul este relevant pentru public. Limbajul accesibil al unei Biserici sau al oricărei alte organizații înseamnă a transmite un mesaj care poate fi înțeles, nu a apela la o simplificare care să îi afecteze conținutul. Nu putem epuiza conceptele de autenticitate, coerență și transparență în acest articol, dar acestea reprezintă atuuri importante pentru cei care doresc să fie considerați credibili.

Autor: Felipe Lemos/ Diviziunea Sud-americană

Sursa: Adventist News Network


[1] SILVA, Reis Daniel (2021). „Públicos, plataformas e algoritmos: tensões e vulnerabilidades na sociedade contemporânea”, în DREYER, Bianca, RAPOSO, João și TERRA, Carolina, Comunicação organizacional – práticas, desafios e perspectivas digitais, Summus Editorial, São Paulo.

[2] https://www.comscore.com/por/Insights/Apresentacoes-e-documentos/2022/Mudancas-no-consumo-digital-2022