Sugestii de lectură - Hollywood ezoteric – sex, secte și ocultism în film

Info Adventist 7 noiembrie 2021

Hollywood-ul dirijează nu de azi de ieri mințile societății umane. Acolo se fabrică, pe lângă vedete, mode și modalități de distracție, gândirea și stilul de viață vândut ca fiind dezirabil și, mai mult, singurul care trebuie adoptat.

Hollywood ezoteric – sex, secte și ocultism în film, de Jay Dyer, Editura Contra Mundum, București, 2017.

Jay Dyer este un autor, comediant și prezentator TV cunoscut pentru analiza profundă a Hollywoodului, geopoliticii și culturii. Munca sa , după terminare studiilor de filosofie, s-a axat pe interacțiunea dintre războiul psihologic și film. Este autorul a două cărți: Esoteric Hollywood 1 & 2 și co-creator și co-prezentator a emisiunii de televiziune Hollywood Decoded. Cunoscut pentru analizele sale profunde și, în același timp, pentru satira sa,  a fost prezent în numeroase emisiuni și podcast-uri populare și în dezbateri cu câțiva dintre cei mai buni specialiști în domeniu.

Ca nici o altă carte dinaintea ei, această lucrare pătrunde în subtonurile profunde, întunecate și misterioase ascunse în cele mai mari filme ale orașului iluziilor. Esoteric Hollywood este un schimbător de decoruri într-o arenă de titluri populate de tabloide. După ani de cercetări științifice, Jay Dyer și-a compilat cele mai citite eseuri, combinând filosofia, religia comparată, simbolismul și geopolitica și conexiunile lor cu filmul. Cititorii vor urmări filmele cu ochi noi, capabili să descifreze singuri, pe măsură ce li se dezvăluie.

O carte care descoperă și decriptează cele ascunse în spatele imaginilor mișcate, vândute de marea industrie a iluziilor de la Hollywood.

Jay Dyer rezolvă 24 de puzzle-uri formate fiecare din sute de piese – imagini și dialoguri – pline de aluzii cu semnificații oculte, alegând 24 de filme celebre pe care le analizează. Ne oferă chei de interpretare, dar ne lasă pe noi să alegem dacă ni le insușim sau le respingem. Ne dă posibilitatea să-i privim demersul ca pe un joc în care ne invită să intrăm, dar ne atrage – subtil  și, în același timp, neechivoc – atentia asupra pericolului care ne pândește din spatele pânzei, al tubului catodic ori al ecranului LCD. Noi decidem, după ce citim această carte, dacă, printre înghițituri de pop-corn și Coca-cola, ne uităm la o joacă de copii sau la un joc sinistru, care-i folosește „iluzionistului-șef”, mai cunoscut ca „tată al minciunii”, ca „vrăjmaș”, ca „șarpele cel vechi”…

Zice autorul despre acest volum: „Această carte nu este o gazetă de scandal despre Hollywood, întrucât scopul analizelor și investigațiilor nu este să  abordez subiecte cum ar fi: cine cu cine a făcut sex ori care celebritate a fost ucisă. Vom gândi, mai degrabă, în termeni metafizici și ezoterici, privind la ceea ce Michael A. Hoffman a numit, adecvat, limbajul crepuscular. Vom cerceta modele, imagini, dar și conexiuni religioase, politice și istorice, între filmele alese și așa-zisa realitate. Dacă vi se întâmplă să vă întrebați ce este limbajul crepuscular, veți găsi explicția în carte.”

Cartea are, în afară de Nota editorului, Introducere și Glosar,  4 părți, cuprinzând 24 de capitole:

  • Partea I – Babilonul hollyodian și Kubrick
    • Capitolul 1 – Imperiul ocult;
    • Capitolul 2 – O analiză ezoterică a filmului lui Stanley Kubrick, Eyes Wide Shut(1999);
    • Capitolul 3 – Kubrick face lumină – The Shining(1980);
    • Capitolul 4 – 2001, o odisee spațială alchimică;
  • Partea a doua – Frații androizi ai lui Spielberg
    • Capitolul 5 – H.G. Wells, propaganda science-fiction și mythos-ul lui Spielberg;
    • Capitolul 6 – E.T. Extraterestrul(1982) – o analiză ezoterică;
    • Capitolul 7 – Întâlnire de gradul III(1977);
    • Capitolul 8 – A.I.(Inteligența artificială, 2001) – un basm transumanist;
    • Capitolul 9 – Minority Report(2002) – o analiză ezoterică;
  • Partea a treia – Distopia anilor ’70 – ‘80
    • Capitolul 10 – Logan’s Run(1976);
    • Capitolul 11 – Simbolismul iluminist din filmele lui Zardoz(1974) – deconspirarea distorpiei tehnocrate;
    • Capitolul 12 – Labirintul(1986) – o călătorie în subconștientul Sarei;
    • Capitolul 13 – Poveste fără sfârșit(1984) – o analiză ezoterică;
    • Capitolul 14 – Alchimie și eros în Legenda lui Ridley Scott(1985);
    • Capitolul 15 – Blade Runner(1982) – Viitorul sintetic, dezvăluit;
    • Capitolul 16 – Prometheus(2012) – o analiză ezoterică;
  • Partea a patra – Agentul 007 și Hitchock
    • Capitolul 17 – Guvernați din umbra în Diamonds Are Forever(1971);
    • Capitolul 18 – Moonraker(1979) și Civilizația Separatistă;
    • Capitolul 19 – Reinventarea lui Bond;
    • Capitolul 20 – Ocultul MI6 – Denis Wheathly și The Devil Rides Out;
    • Capitolul 21 – Spionii de la Hollywood – La nord prin nord-vest;
    • Capitolul 22 – Vertigo(1958);
    • Capitolul 23 – În universal ezoteric al lui David Lynch – Twin Peaks(1990-1992);
    • Capitolul 24 – Spălarea de creier din Mulholland Drive(2001).

Cartea reprezintă o lectură extrem de interesantă, fiindcă decodifică în mod argumentat, dar într-un limbaj lejer, conținutul profund nociv a ceea ce se numește industria divertismentului, a filmelor în principal, dar nu numai. În aceeași categorie intră desenele animate(ele însele filme de o anumită factură), jocurile pe calculator și diverse spectacole de divertisment.

Lectură atentă, analitică și…circumspectă…

Dr. Valeriu Petrescu