Sugestii de lectură - Marea despărțire - un vis

Info Adventist 30 ianuarie 2022

Cărțile lui C.S. Lewis au un farmec aparte, fie că e vorba de cele din seria pentru copii, Narnia, fie că este vorba de cele apologetic.

Marea despărțire – un vis, de C.S. lewis, Editura Humanitas, București, 2013.

Clive Staples Lewis (1898 – 1963) a fost un romancier, poet, profesor universitar, specialist în literatură engleză medievală, critic literar, eseist, teolog laic, realizator de emisiuni de radio, conferențiar și apologet creștin

Opera sa poate fi împărțită pe trei domenii: academic – specialitatea sa fiind literatura engleză medievală și renascentistă, despre care a scris o mulțime de cărți; creație literară beletristică – cea mai cunoscută și valoroasă operă fiind seria pentru copii Cronicile din Narnia (toate cele 7 volume ale seriei au apărut în românește la Editura Arthur) și apologetică creștină – lista de titluri fiind foarte lungă (le voi aminti doar pe cele traduse în română, apărute la Editura Humanitas) :

Despre minuni/Cele patru iubiri/Problema durerii(toate într-un volum);

– Surprins de bucurie(volumul prezintă convertirea sa);

– Ferigi și elefanți;

– Sfaturile unui diavol bătrân către unul mai tânăr;

– Meditații la Psalmi;

– Marea despărțire;

– Despre lumea aceasta și despre alte lumi;

– Desființarea omului;

– Treburi cerești(vol.I și II);

– Creștinism, pur și simplu.

Biografia lui C.S.Lewis este fascinantă ( a apărut în românește traducerea celei mai bune biografii a lui – C.S.LEWIS – O VIATA,de Alister McGrath, Editura Newordpress, Arad…)

Născut în Irlanda, la Belfast, C.S.Lewis a avut experiențe intense (unele traumatizante) în școlile unde a fost trimis să studieze, atât în Irlanda, cât și în Anglia. Pe la vârsta de 15 ani, Lewis abandonează  convingerile religioase pe care le primise în familie și devine ateu. Pe de altă parte, beneficiază de influența unui mentor care-l ajută să studieze profund și cu metodă, astfel că tânărul Lewis pune o bază extrem de solidă educației sale. Își face studiile la Oxford și, în timpul Primului Război Mondial participă la bătălia de pe Somme, în Franța. După întoarcerea de pe front își finalizează studiile de Literatură Greacă și Latină și de Filozofia Grecească și Istoria Orientului Antic. Își începe cariera universitară și predă la Oxford și Cambridge ani îndelungați (1925-1954).

Întoarcerea sa la creștinism este descrisă pe larg de el însuși în Surprins de bucurie, unde își descrie lupta cu ateismul și ocultismul. Un rol important în acest demers au avut prietenul său de la Oxford, J.R.R.Tolkien și cartea lui G.K.Chesterton The Everlasting Man. Această reconvertire a avut două etape: în 1929, Lewis devine teist, pentru ca urmare unei discuții peripatetice nocturne cu prietenii săi Tolkien și Hugo Dyson în 1931, să redevină creștin.

Credința sa creștină a schimbat profund atât viața cât și munca sa academică, iar emisiunile sale la radio din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial (care erau transmise în toată Anglia și pe front) i-au adus o recunoaștere națională și internațională deosebită.

C.S.Lewis a scris peste 30 de cărți, care au fost traduse în mai mult de 30 de limbi și s-au vândut în milioane de exemplare.

Lewis este considerat de mulți ca fiind cel mai influent apologet creștin al epocii sale. Cartea sa CREȘTINISM, PUR ȘI SIMPLU a fost votată în anul 2000 ca fiind cea mai bună carte a secolului al XX-lea de către Cristianity Today. Lewis a fost supranumit Apostolul scepticilor.

Valoarea cărților apologetice scrise de  C.S.Lewis constă în arta sa de a prezenta cauza creștinismului într-un mod onest, fără să ocolească întrebările contondente care confruntă creștinismul și pe orice creștin autentic. Maniera sa de a aborda deschis și argumetat, recursul la propria experiență de viață, erudiția solidă și, mai presus de orice, modul autentic de a prezenta lucrurile fac din Lewis un exemplu demn de a fi studiat de oricine dorește să învețe cum trebuie prezentată Evanghelia.

Iată ce spunea Lewis despre ce înseamnă să fii creștin: „Creştinul are un mare avantaj faţă de ceilalţi oameni, nu pentru că este mai puţin căzut decât ei, nici pentru că este destinat să trăiască într-o lume căzută, ci pentru că ştie că este un om căzut într-o lume căzută.”

Marea despărțire – un vis, este Divina Comedie a lui C.S.Lewis. Povestea alegorică ne poartă într-o călătorie din Iad, un oraș cenușiu cu străzi pustii, care se dovedește a fi Purgatoriul pentru aceia care se hotărăsc să-l părăsească, până în apropierea Raiului, un munte înverzit la care ajung cei care au puterea de a renunța la iluziile vieții pământești. Însă drumul anevoios între cele două tărâmuri îl aduce pe narator în preajma unor personaje – artistul neînțeles, intelectualul cinic, savantul sceptic, clericul apostat, bruta belicoasă – încredințate de termeabilitatea graniței dintre bine și rău și astfel sfâșiate de imposibilitatea alegerii. „La urma urmei, scrie Lewis, sunt două feluri de oameni: unii care îi spun lui Dumnezeu: – „Facă-se voia Ta” și alții cărora Dumnezeu le spune: „Facă-se voia ta”

În Prefață la prima ediție a cărții(1945), autorul spune: „Blake a scris Căsătoria Raiului cu Iadul. Dacă eu am scris despre despărțirea lor nu a fost din pricină că mă socotesc un adversar pe măsura unui asemenea geniu și nici măcar fiindcă aș fi câtuși d epuți sigur că am înțeles ce a vrut el să spună. Dar, într-un fel sau altul, încercarea de a înfăptui această uniune este perenă. Ea se întemeiază pe convingerea că realitatea nu ni se înfățișează niciodată sub aspectul unei alegeri inevitabile de tipul „sau – sau”; că, având iscusinț și răbdare și (mai întâi de toate) destul timp, putem găsi întotdeauna o modalitate de a adopta ambele variante; că evoluția sau ajustarea ori ameliorarea va preface răul în bine, fără să fim nevoiți să respingem pe de-antregul nimic din ce am dori să păstrăm. Această convingere mi se pare o greșeală fatală. Nu poți să-ți iei cu tine tot bagajul în fiecare călătorie; se întâmplă ca într-una dintre călătoriii să fii nevoit să-ți lași în urmă, printre altele, chiar mâna dreaptă și ochiul drept. Nu trăim într-o lume unde drumurile sunt niște raze de cerc care, dacă sunt urmate destul timp, se vor apropia treptat și se vor întâlni în centrul figurii, ca mai degrabă într-o lume în acre, după câteva mile, orice drum se bifurcă din nou și la fiecare răscruce trebuie să luăm o decizie.[…]

Dar o să mă întrebați ce vă pot spune despre Pîmânt. Cred că până la urmă nimeni nu va considera Pământul un loc anume. Cred că Pământul, care odată ales în locul Raiului, se va dovedi a fi fost, dintotdeauna, doar o parte din Iad; dar dacă raiul este ales în locul Pământului, se va dovedi că acesta din urmă a fost de la bun început o parte a Raiului însuși.”(p.8-9).

Adevărul este că această carte a lui C.S.Lewis este destul de asemănătoare ca structură și mod de abordare stilistic cu celebra Călătorie a creștinului de John Bunyan.

O lectură delicioasă, plină de segestii profunde și care te pun pe gânduri.

Lectură folositoare și care să ridice întrebări a căror răspuns se află în Cuvântul lui Dumnezeu…

Dr. Valeriu Petrescu