Sugestii de lectură - Mintea - O scurtă introducere în filozofia minții

Info Adventist 19 iulie 2020

Unul dintre domeniile unde apar tot felul de teorii, alături de cercetări serioase din punct de vedere științific, este cel al minții…

MINTEA – O SCURTĂ–INTRODUCERE ÎN FILOSOFIA MINȚII, Ediția a II-a, de John R. Searle, Editura Herald, 2018…

John Rogers Searle(n.1932) este un filosof american. A fost Willis și Marion Slusser Professor Emeritus of the Philosophy of Mind and Language și Prefessor of the Graduate School la University of California, Berkeley.Cunoscut pentru contribuțiile sale la filosofia limbajului, filosofia minții și filosofia socială, a început să predea la UC Berkeley din 1959. În 2019, în urma unor acuzații de hărțuire sexuală nedovedite, universitatea i-a retras titlul de Professor Emeritus.

Pe când studia la University of Wisconsin–Madison, Searle a fost secretarul asociației studențești „Students against Joseph McCarthy.” Și-a făcut toate studiile la University of Oxford, de unde a primit toate gradele: Licența, Master of Arts și DPhil. În 1964-1965 a fost primul profesor care a aderat la Free Speech Movement.

În 2000 Searle a primit Jean Nicod Prize, în 2004 National Humanities Medal și în 2006 Mind & Brain Prize. Reputația și-a stabilit-o de timpuriu prin lucrarea despre Speech Acts.

De-a lungul carierei, Searle a primit cinci doctorate Honoris Causa, din patru țări diferite și este honorary visiting professor la Tsing Hua University și la East China Normal University.

A participat la o mulțime de dezbateri filosofice pe diverse teme aferente studiului minții și inteligenței artificiale, cea mai cunoscută dintre ele fiind cea cu Jacques Derrida, apostolul deconstuctivismului, pe care l-a tratat cu maximă ostilitate, mergând până la a refuza publicarea propriului răspuns  din aceste dezbateri, într-o carte care trebuia să cuprindă și discursul lui Derrida, afirmând că nu vrea ca prin acest fapt să îl crediteze pe acesta ca filosof.

Zice autorul despre motivul scrierii acestei cărți: „Există multe cărți introductive în filosofia minții apărute recent pe piața de carte.[…] Așadar, ce poate justifica intenția mea de a adăuga o nouă carte la acestă abundență de material informativ ? Ei bine, cu siguranță, orice filosof care s-a aplecat cu seriozitate asupra unui subiect este puțin probabil să fie mulțumit pe deplin cu tot ceea ce au scris alții despre acesta și presupun că sunt, la rândul meu, un filosof tipic în această privință. Dar, pe lângă dorința firească de a-mi exprima opinia în dezacors cu a altora, mai există un motiv mult mai întemeiat pentru a vrea să scriu o introducere generală în filosofia minții. Aproape toate lucrările pe care le-am citit până acum acceptă acelaș set de categorii moștenite din perspectiva istorică pentru a descrie fenomene mentale, în mod special conștiința, și, odată cu aceste categorii, un anumit set de ipoteze despre modul în care conștiința și alte fenomene mentale relaționează unul cu celălalt și restul lumii.[…] Rezultatul este că filosofia minții este unică printre subiectele filosofice contemporane, prin aceea că, în ansamblul lor, cele mai renumite și influente teorii sunt false. Prin astfel de teorii înțeleg absolut tot ceea ce are în numele care îi este atașat un „ism”. Mă gândesc aici la dualism, atât dualismul proprietăților, precum și dualismul de substanță, materialism, fizicalism, computaționism, funcționalism, behaviorism, epifenomenalism, cognitivism, eliminativism, panpsihism, teoria aspectului dual și emergentis, așa cum este în mod clasic conceput.”(p.21-22).

Din cât se vede, cartea este provocatoare, mai ales provoacă prin aceea că necesită gândire  critică. Este o lectură specială, ca tot ce este filosofie. Este un teritoriu alunecos, dar util. Cred că lectura acestei cărți poate oferi cititorului avizat multe teme de gândire. Adică exact subiectul cărții…

Lectură atentă, domoală și precaută…

Dr. Valeriu Petrescu