Timpul petrecut în fața ecranelor și sănătatea mintală

Info Adventist 19 octombrie 2021

Cum este afectat creierul nostru atunci când petrecem prea mult timp în fața ecranelor dispozitivelor?

Având în vedere faptul că mulți dintre noi lucrează de acasă din cauza pandemiei, conferințele video și instruirile online au devenit parte din rutina noastră zilnică. Ne vedem colegii bidimensional și chiar socializăm cu prietenii mai degrabă prin intermediul ecranelor decât față în față. Ținând cont de faptul că timpul petrecut în fața ecranelor crește rapid, care sunt efectele asupra creierului?

Iată câteva informații utile oferite cu ajutorul psihiatrului Murtaza Syed.

Unde e telefonul?

Potrivit unui studiu din anul 2018, adulții americani au petrecut între două și patru ore pe zi pe dispozitive, ceea ce înseamnă aproximativ 2.600 de atingeri, glisări și tastări pe zi. Când pandemia a lovit în anul 2020, dată fiind necesitatea de a înlocui munca și joaca față în față cu alternative virtuale, aceste cifre au crescut rapid.

Studiul a indicat și că 73% dintre adulți experimentează anxietate și chiar o ușoară stare de panică atunci când nu își găsesc telefonul, deoarece mediul digital a devenit parte din noi. Telefoanele inteligente ne permit să purtăm cu noi dependența de rețelele de socializare 24 de ore din 24, 7 zile din 7, astfel încât avem întotdeauna la îndemână aceste conexiuni.

„Deși telefoanele inteligente și alte dispozitive oferă mari beneficii societății în care trăim, inclusiv în timpul pandemiei, aceste beneficii au și costuri însemnate asupra sănătății noastre mintale”, a declarat Syed. „Utilizarea excesivă a dispozitivelor corelează cu niveluri crescute de anxietate și depresie, cu o calitată slabă a somnului și cu un risc crescut de accidente în trafic.”

Dopamina și recompensa socială

Dopamina este o substanță chimică din creier legată de motivație. Aceasta este secretată atunci când gustăm ceva delicios, după activitate fizică și când avem interacțiuni sociale pozitive.

„Practic, dopamina ne recompensează pentru comportamentele benefice și ne motivează să le repetăm”, a explicat Syed. „Circuitul recompensei devine activ atunci când anticipăm sau experimentăm recompensa. De fiecare dată când un răspuns la un stimul are ca rezultat o recompensă, aceste asociații se cimentează în creierul nostru, astfel încât să continuăm să le facem. Ori de câte ori primim un „like” sau un comentariu plăcut la ceva ce am publicat pe rețelele de socializare, experimentăm cu sentiment de validare care nu este întotdeauna sănătos.”

Deoarece experiențele sociale pozitive eliberează dopamină, acestea sunt transferate în lumea virtuală prin intermediul dispozitivelor noastre și al platformelor de socializare. Fiecare mesaj, e-mail și „like” de pe Facebook sau Instagram devine un stimulent social pozitiv care ne face să ne dorim în continuare mai mult.

Syed a explicat: „În timp ce toate acestea pot părea inofensive la suprafață, aceste pofte de stimuli virtuali ne predispun la dependența de ecran și iau locul unor interacțiuni mai sănătoase, față în față, cu prietenii și cu cei dragi, al timpului petrecut în aer liber și al altor activități.”

Ce se întâmplă când petrecem prea mult timp în fața ecranelor?

Timpul pe care îl petreceți pe dispozitive vă afectează durata somnului. „Lumina albastră emisă de ecran interferează cu secreția de melatonină, un hormon al somnului. Folosirea dispozitivelor înainte de culcare face mai dificilă adormirea”, a explicat Syed. Reducerea timpului petrecut inutil în fața ecranului și neutilizarea dispozitivelor înaintea orei de culcare duc la un somn mai bun.

Chiar dacă ne folosim dispozitivele în primul rând pentru a socializa, o facem, totuși, singuri și separați de ceilalți. Faptul că avem mai puține interacțiuni în viața reală diminuează practica, crește anxietatea socială și singurătatea.

Dacă petrecem prea mult timp în fața ecranelor ne scade capacitatea de a înregistra și procesa emoțiile. Desensibilizarea la conținut violent, de exemplu, este un efect secundar îngrijorător al unui raționament afectiv slăbit. Expunerea la conținut mediatic violent poate, de asemenea, să crească nivelul de agresivitate și să afecteze nivelul de empatie.

Dacă petreceți timp îndelungat privind fix la un ecran vă va afecta și corpul, în special ochii. „Prea mult timp petrecut în fața ecranului nu numai că vă obosește și vă usucă ochii, ci poate afecta și retina și afectează acuitatea vizuală”, a declarat Syed. De asemenea, poziția aplecată spre dispozitive afectează postura și poate provoca rigiditate și dureri la nivelul gâtului și al umerilor.

Prea mult timp petrecut în lumea virtuală poate avea un efect negativ asupra imaginii de sine. Timpul pe care îl pierdeți și care ar fi putut fi dedicat formării de relații cu ceilalți, descoperirii pasiunilor, perfecționării abilităților și experimentării de lucruri noi duce la slăbirea identității de sine și a încrederii în sine.

„Adesea ne comparăm cu alții prin intermediul rețelelor de socializare. Acest lucru nu face altceva decât să ne diminueze stima de sine, deoarece ceea ce vedem că publică alții pe rețelele de socializare este departe de a reflecta adevăratul lor caracter și stil de viață”, a subliniat Syed. „Este important să ne amintim că profilurile online ale celorlalți sunt un instantaneu înfrumusețat, nu o imagine completă a imperfecțiunilor și a dificultăților din viața reală.”

Alternative sănătoase pentru o viață deplină

Dacă estimați că petreceți prea mult timp în fața ecranelor, dincolo de timpul necesar pentru muncă, există câteva schimbări simple pe care le puteți face pentru a diminua influența dispozitivelor asupra dvs.

Modificarea mediului prin păstrarea telefonului în afara dormitorului, desemnarea mesei ca zonă în care nu se folosește telefonul și căutarea unor activități care să vă relaxeze sunt modalități simple de a elimina tentația și de a învăța căi mai sănătoase de a vă bucura de viață.

Autor: AdventHealth

Sursa: Adventist Review