Tulburările de alimentație în timpul pandemiei de Covid-19

Info Adventist 8 martie 2021

Psihiatrii ne sfătuiesc ce putem să facem pentru a riposta.

În calitate de psihiatru specializat în tratarea pacienților cu tulburări de alimentație, am cunoscut persoane care au reușit să scape de tulburările de alimentație în urmă cu mulți ani, dar care recent au început gradual să cadă pradă din nou bolii.

Oameni cu diverse ocupații, mame și studenți pe care i-am tratat ani de zile au început să raporteze tot mai frecvent gânduri dezordonate despre mâncare și greutate corporală, acestea fiind amplificate în timpul izolării provocate de pandemie. Numărul pacienților din cadrul Programului de tulburări de alimentație al Centrului de medicină comportamentală al Universității Loma Linda a crescut cu aproape 50% în primele două luni de pandemie și a continuat să se mențină la același nivel, în timp ce pandemia se prelungește.

În aprilie 2020, editoriale și studii pilot de anvergură redusă din literatura medicală mondială au previzionat un flux mare de tulburări de alimentație preexistente și noi. Aceasta a fost consecința inevitabilă a pandemiei de Covid-19 și a carantinei ulterioare.

Pretutindeni în lume, oameni care suferă de tulburări de alimentație precum anorexia, bulimia și mâncatul compulsiv raportează o creștere atât a dorinței de a restricționa aportul alimentar, cât și a impulsului de a folosi alimentele ca mijloace de a-și oferi confort emoțional. În rândul celor care nu au fost niciodată diagnosticați cu tulburări alimentare, modelele de alimentație dezordonată sunt raportate de aceia care încearcă să scape de urmările „carantinei ’19”, dobândite anul trecut.

Factori favorizanți

Pentru persoanele cu tulburări de alimentație și pentru cei care îi tratează este bine cunoscut faptul că aceste tulburări sunt doar parțial legate de mâncare. Adesea, mâncatul dezordonat asigură un simțământ al controlului asupra stresului exterior și al suferinței interioare. În plus, factorii genetici și alți factori biologici joacă un rol important în gândirea dezordonată, care îi determină pe oameni să-și restricționeze mesele, să mănânce în exces, iar apoi să vomite.

În timpul pandemiei, simțământul colectiv de vulnerabilitate și de pierdere a controlului, experimentat pretutindeni în lume, a fost reflectat de articole care prezintă documentat creșterea problemelor de sănătate mintală. La nivel global, s-a observat o înmulțire accentuată a cazurilor de depresie și anxietate, a tulburărilor legate de consumul de alcool și de alte substanțe și a tulburărilor de stres post-traumatic. Starea celor diagnosticați anterior cu tulburări alimentare a început să se înrăutățească.

Potrivit unui studiu publicat în International Journal of Eating Disorders, 30% dintre pacienții cu bulimie și peste 60% dintre cei cu anorexie au raportat o înrăutățire a simptomelor în timpul pandemiei. Aproape 50% dintre aceste persoane nu au primit niciun fel de tratament.

Printre factorii care contribuie la creșterea numărului de pacienți cu tulburări de alimentație în timpul pandemiei se numără: stresul accentuat, singurătatea, perspectivele emoționale negative, un grad crescut de utilizare a rețelelor sociale, insatisfacția cu privire la propriul corp și preocupările privind accesibilitatea alimentelor. Pentru cei cu tendințe de a mânca excesiv sau compulsiv, lipsa altor activități recompensatoare poate să crească percepția de recompensă asociată cu mâncarea.

Mai mult decât orice, tulburările de alimentație prosperă în izolare, acolo unde există riscul ca temerile să iasă de sub control. Conduși de simțământul pierderii controlului, oamenii cu tulburări de alimentație se supun de bună voie unei situații care, în cele din urmă, îi lasă lipsiți de orice control.

Preluarea controlului

Iată o listă de lucruri pe care i-am încurajat pe pacienții mei cu tulburări de alimentație să le facă în timpul pandemiei:

ONLINE

  • Implicați-vă în grupuri care promovează în mod specific o atitudine pozitivă față de aspectul exterior al corpului; gândiți-vă să luați nu folosiți pentru o vreme aplicațiile care încurajează ridiculizarea aspectului fizic uman[1].
  • Când participați la video-conferințe, acoperiți camera de luat vederi a telefonului/laptopului pentru a nu avea tendința să vă „verificați corpul”[2] în timpul întâlnirii.

SUSȚINERE

  • Apelați la familia dvs. și rugați-i să pregătiți mâncarea și să mâncați împreună mai degrabă decât să mâncați separat.
  • După servirea mesei și seara, când o persoană este mai predispusă să mănânce haotic, faceți un plan pentru activităţi desfășurate împreună cu alţii pentru a vă distrage atenţia (jocuri, discuţii online, o plimbare scurtă cu familia).

ÎNGRIJIRE PERSONALĂ

  • Străduiți-vă să mergeți la culcare în fiecare seară la ora propusă, asigurându-vă un somn de 7-8 ore.
  • Realizați și respectați un program zilnic de mese și gustări sănătoase, pentru a reduce riscul de a mânca în exces sau compulsiv.

REFLECȚIE

  • Alcătuiți o listă cu lucrurile care vă plac la felul cum arătați, păstrând în minte aspectele funcționale („brațele mele puternice care poartă copilul” sau „degetele mele agile pe clapele pianului/coardele chitarei”).
  • Alcătuiți o listă cu lucrurile cu care vă mândriți, dar care nu au legătură cu corpul dvs. („sunt un prieten de nădejde”, „sunt bun în meseria mea”).
  • Notați pe bilețele autoadezive propoziții scurte, cu mesaj încurajator și puneți-le în locuri în care obișnuiți să vă verificați cum arătați, cum ar fi oglinda.

Ajutor

  • Dacă doriți să apelați la ajutor de specialitate, însă nu știți de unde să începeți, nu ezitați să vă adresați echipei Respiro Help.

Despre autor: Melissa Pereau este director medical și medic al Centrului de medicină comportamentală al Universității Loma Linda. 

Sursa: Adventist Review și Departamentul Comunicare al Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea din România

[1] N.tr.: http://stories.studentpress.ro/2021/01/07/cum-influenteaza-conceptul-de-body-shaming-viata-noastra/

[2] Verificarea corpului este un comportament obsesiv, individul concentrându-se asupra anumitor trăsături ale corpului său și analizându-le de mai multe ori pe zi.