Utilizarea și resursele inteligenței artificiale au devenit din ce în ce mai populare. Ceea ce până acum era limitat la cercetarea academică și la producția cinematografică cu tentă futuristă a ajuns mai aproape de viața de zi cu zi. Potrivit Search Logistics, se așteaptă ca piața globală a tehnologiei inteligenței artificiale să „crească vertiginos în următorii ani, ajungând la o valoare potențială a pieței de 190,61 miliarde de dolari până în 2025”. Potrivit unei cercetări publicate de Forbes Advisor, cele mai populare utilizări ale inteligenței artificiale în prezent includ răspunsul la mesaje, întrebări legate de probleme financiare, planificarea itinerariilor de călătorie și redactarea de postări în social media.
Alte analize ale tendințelor viitoare indică faptul că inteligența artificială este responsabilă de schimbări semnificative în diverse domenii ale vieții umane, printre care se numără sănătatea, educația și dezvoltarea umană și socială. Acest lucru ar include și religia printre domeniile afectate de chatbot (entitate artificială conversațională), inteligența artificială generativă, alimentată de procese din ce în ce mai sofisticate.
Liderii Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea din domeniul comunicării din cele trei mari regiuni ale Americii – America de Nord, Centrală și de Sud – s-au întâlnit timp de câteva zile pentru a discuta despre AI și intersectarea ei cu misiunea adventistă de predicare a Evangheliei în lume. Prelegerile, dezbaterile și panelurile i-au determinat pe participanți să concluzioneze că, în condițiile în care adventiștii nu pot scăpa de IA, trebuie să învețe cum să facă din ea un aliat.
Această întâlnire la care au participat peste 100 de participanți, cunoscută sub numele de Global Adventist Internet Network (GAiN), a avut întotdeauna ca scop reflectarea asupra tehnologiei și comunicării și aplicarea lor la misiunea Bisericii Adventiste. În 2023, reuniunea de cinci zile a avut loc în Columbia, Maryland, Statele Unite.
Inteligența artificială și evanghelizarea
Fundamentele biblice solide care stau la baza mesajului pe care Biserica Adventistă îl predică pot fi valorificate prin utilizarea inteligenței artificiale, a sugerat Emmanuel Arriaga, care lucrează la Google. El înțelege că inteligența artificială îi poate fi utilă Bisericii Adventiste în elaborarea de propuneri, documente și cercetări. Cu toate acestea, el le-a reamintit participanților la GAiN că dezvoltarea de platforme și modele ar trebui să includă considerente etice.
Erick Sperandio Nascimento, profesor universitar și cercetător, a subliniat că instrumentele inteligenței artificiale reprezintă oportunități de a implementa modele inedite de creare de conținut pentru evanghelizare. El a menționat, de exemplu, importanța utilizării instrumentelor pentru consiliere teologică și studii biblice. „Este posibil să se structureze sisteme care să ofere studii personalizate în funcție de preferințele oamenilor”, a spus el.
Inteligența aplicată
Biserica Adventistă folosește deja inteligența artificială. Un exemplu care vine din America de Sud este chatbotul sau asistentul biblic virtual Hope, construit și implementat în urmă cu șase ani. Sistemul le oferă oamenilor sprijin în studiul lor în timp real, în portugheză și spaniolă. Acesta are o bază de date cu aproape 6.000 de articole oficiale produse de Biserica Adventistă, precum și 89 de ghiduri de studiu ale Școlii de Sabat și 63 de cărți ale lui Ellen White, pionieră a Bisericii Adventiste.
William Timm, coordonatorul Școlii biblice digitale Novo Tempo [postul adventist de televiziune din Brazilia], a explicat că, între 2019 și 2023, instrumentul a ajutat 278.422 de persoane care studiau, dintre care peste 40.000 doar în 2023. „Putem să folosim tehnologia într-un mod care să fie util în educarea spirituală a oamenilor”, a declarat Timm. Potrivit coordonatorilor, mii de oameni au fost botezați ca urmare a acestui lucru.
Feedbackul participanților
Pentru directorul de comunicare al Diviziei Sud-Americane, Jorge Rampogna, „evenimente precum [GAiN] ne fac să reflectăm asupra necesității de a folosi orice oportunitate posibilă pentru a împărtăși Evanghelia și a sprijini misiunea”. Abel Márquez, director de comunicare în cadrul Diviziei Interamericane, a adăugat că „GAiN este un eveniment care încurajează interacțiunea și creativitatea, care ne ține la curent cu idealurile și instrumentele de evanghelizare digitală”.
Chrystelle Agboka, șef de producție al programului de știri al Bisericii Adventiste din cadrul Diviziei Nord-Americane, a subliniat că progresele tehnologice, precum inteligența artificială, pot face ca lucrarea să fie și mai eficientă. „În calitate de comunicatori, avem o mare putere de a modela brandul Bisericii Adventiste, de a ajunge la oamenii din interiorul și din afara ei și de a ajuta la formarea de ucenici”.
Autor: Felipe Lemos, Divizia Sud-Americană și Adventist Review
Sursa: Adventist Review