Dificultățile de comunicare ale unei Biserici mondiale sunt proporționale cu întinderea ei. Timp de douăzeci de ani, adventiștii de ziua a șaptea au analizat modalități eficiente de a le transmite mesajul biblic al mântuirii diferitelor audiențe cu caracteristici culturale diverse. GAiN (Global Adventist Internet Network) reprezintă rețeaua mondială a comunicatorilor, fiind axată în special asupra mediului digital.
Evenimentul reunește profesioniști din diferite segmente ale comunicării care lucrează direct sau indirect la proiecte de comunicare instituționale sau neinstituționale, fiind deja găzduit de țări și regiuni precum Jamaica, Statele Unite, Hong Kong, Coreea de Sud și Brazilia. Evenimentul din acest an a avut loc în perioada 10-13 iulie, în orașul Chang Mai, din nordul Thailandei.
GAiN i-a conștientizat pe cei 550 de participanți cu privire la producția de filme, seriale și alte produse cinematografice în contextul transmiterii Evangheliei. Accentul s-a pus pe nevoia de a produce mai multe materiale pentru a ajunge la cei care doresc să cunoască Biblia.
GAiN a oferit și momente de inspirație în ce privește proiectele misionare, în special cele desfășurate în Asia. Multe dintre aceste inițiative folosesc tehnologia digitală pentru a obține rezultate mai bune.
Provocarea Asiei
Asia este un continent vast unde creștinismul este minoritar, iar adventismul este la început. Chiar și așa, eforturile misionare ale Bisericii cresc în intensitate și frecvență.
În Asia de Sud-Est, care este predominant budistă, religiozitatea este considerată o barieră naturală în calea inițiativelor creștine. Ceea ce este clar este că producțiile tipice ale creștinilor trebuie combinate cu comunicarea bazată pe relații interpersonale.
Khamsay Phetcharaun, directorul Centrului pentru relații cu budiștii de la sediul mondial al Bisericii Adventiste, a explicat că adepții credințelor precum budismul au concepții complet diferite de creștinism cu privire la Dumnezeu, suferința umană și chiar ritualurile. În opinia lui, un nou credincios adventist are nevoie de mult mai multă acceptare, deoarece atunci când își schimbă religia devine parte a unei noi familii.
Comunicare eficientă
În Asia de Sud-Est, de exemplu, mai exact în Filipine, Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea are un centru de misiune online. În prezent, 42 de tineri misionari cu vârste cuprinse între 20 și 25 de ani, reprezentând 20 de țări, predau Biblia și au în atenție persoanele interesate să afle mai multe despre Dumnezeul revelat de adventiști.
Elexis Mercado, directorul centrului, a declarat că sunt trimise lunar aproximativ 50 de studii biblice, majoritatea în țări asiatice. În perioada ianuarie – iulie 2024, cel puțin 16 persoane au fost botezate ca rezultat direct al acestei lucrări. Practic, acești misionari, care de obicei lucrează la proiect timp de un an, se roagă, vorbesc și le oferă cursuri biblice persoanelor care intră în contact cu conținutul generat și distribuit pe rețelele de socializare.
În Coreea de Sud, un experiment cu publicitate plătită pe rețelele de socializare încearcă să îi determine pe oameni să afle mai multe despre adventiști și învățăturile lor. Seungcheon Ji este pastor, director de comunicare și misionar la un sediu administrativ situat în Gwangju, la trei ore de Seul, capitala țării. El afirmă că proiectul pilot a început în urmă cu puțin peste o lună în patru biserici. Potrivit lui Ji, în una dintre biserici, campaniile digitale i-au încurajat pe oameni să își trimită cererile de rugăciune prin intermediul Facebook și Instagram.
Într-o singură biserică, anunțul a ajuns în 30 de zile la peste 63.000 de persoane pe o rază de cinci kilometri de biserică. Dintre acestea, 101 au răspuns, iar 40 au fost evaluate ca fiind cele mai promițătoare contacte. Dintre cele 40 cele mai interesate, puțin peste 60% au menținut un anumit tip de implicare datorită cererilor de rugăciune; 20%, însă, au răspuns activ și chiar s-au arătat interesate să participe la un serviciu de închinare al unei biserici adventiste.
Și în India, rețelele de socializare au devenit un canal important pentru transmiterea speranței biblice. Ranesh Jadhav, directorul Departamentului Comunicare de la sediul Bisericii Adventiste din regiune, menționează, de asemenea, utilizarea rețelelor de socializare precum Facebook și alte sisteme (WhatsApp, YouTube și chiar SMS-urile tradiționale) pentru a le aduce mesajul biblic oamenilor dintr-un univers în care se vorbesc 18 dialecte și limbi. „Munca noastră este constantă și menținem legătura cu pastorii locali pentru a-i vizita pe acești oameni care ne găsesc online”, subliniază liderul din India.
Formarea viitorilor comunicatori și specialiști în tehnologie este, de asemenea, o preocupare. În cadrul evenimentului, Joanne Park Kim, directoarea Departamentului Educație al Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea din Mongolia, a prezentat planurile de a construi o instituție internațională de învățământ pentru până la 200 de studenți la 25 de kilometri de Ulan Bator, capitala țării. Cursurile sunt programate să înceapă în 2026, concentrându-se pe comunicare, tehnologie, agricultură, sănătate și alte domenii. Se acceptă donații pentru proiect.
Mass-media cu impact spiritual
Williams Costa Jr., directorul Departamentului Comunicare la sediului Bisericii Adventiste mondiale, a subliniat necesitatea unei producții mai mari de filme și seriale cu caracter misionar. El a spus că obiectivul filmelor și serialelor, adică al materialelor audiovizuale, nu este de a oferi divertisment, ci de a servi ca resursă misionară pentru a aduce mii de oameni la Hristos.
Motivația pentru creșterea numărului de titluri adventiste în industria cinematografică a venit din partea producătorilor. Acesta a fost cazul lui Kyle Portbury, producător al filmelor Hopeful și Tell the World, care vorbesc despre începuturile mișcării adventiste. El a subliniat importanța resurselor audiovizuale în crearea unei experiențe mai bune în rândul oamenilor și, prin urmare, provocarea unui impact semnificativ al mesajului biblic.
Aceeași idee a fost avansată și de Terry Benedict, care a coprodus celebrul film Hacksaw Ridge, despre necombatantul adventist Desmond Doss. Cineastul adventist a subliniat că Isus a folosit cu succes parabolele pentru a-Și transmite mesajul oamenilor din toate clasele și mediile.
Carlos Magalhães, director pentru strategii digitale la sediul Bisericii Adventiste din America de Sud, a prezentat rezultatele uneia dintre cele mai vechi platforme adventiste de conținut audiovizual din lume, Feliz7Play. În prezent, platforma adventistă sud-americană are în portofoliu peste 3.000 de clipuri video, cu aproximativ 4 milioane de vizualizări pe lună, unii utilizatori cerând să fie botezați. Magalhães a subliniat că aceasta „nu a fost creată pentru a oferi pur și simplu filme și seriale, ci pentru a dialoga cu noile generații, deoarece este necesar un spațiu pentru a le vorbi prin acest tip de conținut”.
Comunicare strategică și inovare
Evenimentul a adus, de asemenea, în atenție importanța comunicării strategice. Sam Neves, director adjunct al Departamentului Comunicare la sediul Bisericii Adventiste mondiale, a reafirmat necesitatea ca diferite instituții de comunicare adventiste să își unească forțele, astfel încât profesioniștii să poată fi susținători strategici ai conducerii în îndeplinirea misiunii de transmitere a Evangheliei.
În ce privește inovarea, Jorge Rampogna, directorul Departamentului Comunicare de la sediului Bisericii Adventiste din America de Sud, a împărtășit câteva rezultate ale mobilizării și implicării tinerilor pe o platformă Metaverse creată de Biserică pentru a consolida comunitățile de rugăciune și studiere a Bibliei. Un exemplu concret este viața lui Ideli Pirani Ferreira, din São Paulo, botezată în 2024 într-o biserică adventistă după ce a participat la programul 10 zile de rugăciune și a fost primită în comunitatea virtuală.
Jurnalista Deborah Lessa, voluntar la sediul Bisericii Adventiste din Irlanda, a declarat că GAiN „a fost o experiență incredibilă și inspiratoare. Participarea la astfel de evenimente ne oferă o mai bună înțelegere a modului în care Biserica Adventistă își îndeplinește misiunea prin tehnologie și media în diferite părți ale lumii”.
Ea explică faptul că, în sfera ei de activitate, unul dintre proiectele Bisericii Adventiste din Irlanda constă în producerea unui documentar intitulat A leap of faith, care va explora creșterea Bisericii în Republica Irlanda și în Irlanda de Nord.
Sursa: Adventist News Network